mnie nie widać! yay!

poniedziałek, 5 grudnia 2016

O władzy jednostki



Przyszedł czas na kolejny post, w którym snuję swoje teorie. Dzisiaj znowu wykorzystam jeden z pomysłów podrzuconych przez użytkowników forum. Sorry, ale nie pamiętam którego. Muszę to zacząć zapisywać. Dzisiejszy temat rozważań brzmi „Czy każdy z dystryktów, np. Sahara Square ma własnego gubernatora, czy może wszystkim rządzi jeden burmistrz?”. Nie jest to coś, nad czym można się rozpisywać, więc będzie dość krótko.
Tutaj najbardziej rzucają mi się na myśl dwie możliwości. Pierwsza to taka, że Zwierzogród to miasto-państwo, gdzie główną władzę sprawuje burmistrz. Podlegają mu mniejsi zarządcy (czy jakoś tak), którzy mają swoją dzielnicę i z której co jakiś czas, powiedzmy miesiąc czy trzy, składają sprawozdania. Pozwala to wiele spraw uporządkować i ściąga z głowy głównodowodzącego trochę obowiązków.
Druga opcja jest taka, że to tylko jedna z wielu metropolii na terenie całego państwa, nazwijmy ją Animalią. Naczelny imperator Mere, który nią rządzi, zatwierdza każdego kolejnego burmistrza czy to Zwierzogrodu czy to Awiaburga i wymaga tego samego, co w przykładzie pierwszym. Wtedy to o sprawach każdej dzielnicy będzie decydować coś na kształt naszej Rady Gminy z burkiem na czele.
Możne te rozważania też przenieść na nasze ludzkie podwórko. Jeśli są tu jacyś warszawiacy to niech mnie poprawią, ale zdaje się, że w stolicy właśnie jest tak, iż na cele miasta stoi prezydent (zwierzogrodzki burmistrz), a każda dzielnica ma swojego pionka burmistrza. Oznacza to zbliżenie się ku opcji numer jeden.


A jak wyglądałyby wybory? Możliwe, że wybrany ustawia swoich „pomocników” według własnego uznania, wybierając tych, do których ma zaufanie, coś im obiecał albo dostał w łapę. Lub po prostu przez kolejne wybory zwierzokratyczne w poszczególnej dzielnicy zostają wybrani przedstawiciele dystryktów.
Jest też opcja, że wybrane „twarze” dystryktów tworzą wspólną ławę, która jest organem wsparcia dla tej głównej, służąc radą, pomocą i sztyletem w plecy informacją o sytuacji w każdej dzielnicy (ale się powtarzam).
A teraz, „po drugiej stronie barykady” mamy władzę silnie scentralizowaną w łapie burmistrza, który po zwierzokratycznych wyborach odpowiada jedynie przed mieszkańcami, ale czy na pewno? Jakby miał tak silną władzę, to chyba Grzywalski nie dałby się tak po prostu wtrącić do pudła. Co może oznaczać, iż tak mocna to ona nie jest, choć mimo wszystko daje dużo możliwości, bo inaczej po co Tina Jagna tak ciągnęłaby ku temu stołkowi?
Warto zadać sobie pytanie. Czy burmistrz ma w łapie władzę ustawodawczą i wykonawczą czy tylko tę drugą? Jednak przypominając sobie scenę, gdy Obłoczek gna za lwem ze stosem dokumentów i mówi coś o spotkaniu, można się domyśleć, że jakaś rada jest tam obecna, przez co „zabiera” trochę obowiązków „głowie miasta”, będąc szyją, którą nią kręci.
I to chyba tyle. Kto by się spodziewał, że to już mój dziesiąty post. Fajnie. Przypominam, że jeśli macie jakieś tematy, o których chcecie bym trochę ponawijał to się nie krępujcie, czy to w komentarzach, czy to na forum. Przeanalizuje się je i doda do kolejki, a na chwilę obecną się żegnam.


21 komentarzy:

  1. Według mnie to pierwsza opcja z trochę trzecią, czyli władzę ogólną nad miastem sprawuje burmistrz a kázda dzielnica ma własnego przedstawiciela A co jakiś czas lub w czasie ważych wydarzeń, kotoklizmów zbierają się na naradę z Burmistrzem.
    Błędy zmierzone

    OdpowiedzUsuń
  2. Państwo-miasto raczej nie. Bo w jednej ze scen mówi, że Zwierzogród to stolica

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Państwo-miasto nie oznacza, że nie może mieć stolicy. Weź starożytne greckie polis. To nie były same Ateny czy same Teby, tylko one były miastem metropolitarnym.

      Usuń
  3. Czy ty zuo robisz to by mnie zdenerwować ? ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czyli jednak to twój pomysł. No wiesz myli się to z Viraxem który też parę pomysłów dał. ;)

      Usuń
    2. Ja już się pogubiłem, jakie pomysły kto dał.

      Usuń
    3. Mi to mówisz. Moja lista jest dość spora, a nie zapisał kto jaki pomysł dał. Szukaj teraz na SB :)

      Usuń
  4. Fajnie, w następnym poście ponawiaj o metodach komunikacji po mieście, bo tak i innego pomysłu nie mam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być. Dodam do kolejki. Lista się wydłuża. Za jakiś czas to może poruszę.

      Usuń
  5. https://3.bp.blogspot.com/-Ojsafltqqxw/WD8aElOam1I/AAAAAAAAANc/lqUKN6Nwv8Ei6mQ5j-fseqQZEKrOdMHcACLcB/s1600/zootopia_politics_by_nicholaspwilde-d9vq6jw.png jak mnie te zdjęcia rozwalają...

    OdpowiedzUsuń
  6. https://3.bp.blogspot.com/-Ojsafltqqxw/WD8aElOam1I/AAAAAAAAANc/lqUKN6Nwv8Ei6mQ5j-fseqQZEKrOdMHcACLcB/s1600/zootopia_politics_by_nicholaspwilde-d9vq6jw.png jak mnie te zdjęcia rozwalają...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurczę ile polityki się tu udziela

    OdpowiedzUsuń
  8. Komu przypomniał się Stalin?

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie było dzisiaj Komentarza Tygodnia... Jestem smutny. Tak na to czekałem. *chlip* Idę sobie kupić figurkę konia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taką! http://www.nest.com.pl/upload/products/normal/6e45c-rzezba-konia.jpg
      Zabieraj mi stąd tego Lenny'ego!

      Usuń