Ponieważ już 20 czerwca "Zwierzogród" będzie miał swoją premierę Blu-Ray i DVD, polski dystrybutor filmu, Galapagos Films przygotował parę ciekawostek na temat tej bardzo popularnej w Polsce (ponad milion widzów w kinach!) produkcji.
NIE OD RAZU ZWIERZOGRÓD ZBUDOWANO
Miasto Zwierzogród to kulturowy tygiel, będący domem dla najrozmaitszych gatunków zwierząt. Zdumiewa różnorodnością postaci i bogactwem krajobrazów, a jednocześnie odzwierciedla strukturę typowo ludzkiej, złożonej z dzielnic metropolii. Jest tu elegancka Stara Sahara dla zwierząt pustynnych, Tundrówka dla niedźwiedzi polarnych i łosi, gorący i wilgotny Las Padas dla zwierząt egzotycznych, Chomiczówka opanowana przez gryzonie, a także Szarakówek zamieszkany przez niezliczone rzesze królików. Wszystkie ssaki żyjące na co dzień w odmiennych środowiskach spotykają się w śródmieściu zwanym Sawanna Główna.
Aby stworzyć film całkowicie zdominowany przez zwierzęta, twórcy Zwierzogrodu musieli jak najlepiej poznać ich dzikie królestwo. Skrupulatne gromadzenie danych przed rozpoczęciem produkcji to fundament wszystkich filmów Disneya. Jak wyjawia producent Clark Spencer: – Zespół poświęcił aż 18 miesięcy na samo zbieranie informacji o zwierzętach. Naradzaliśmy się z ekspertami z całego świata, między innymi z Disney’s Animal Kingdom w parku rozrywki Walt Disney World. Pokonaliśmy prawie 15 000 kilometrów, aby na dwa tygodnie zanurzyć się w kenijskim królestwie zwierząt, gdzie obserwowaliśmy ich osobowości i zachowania. Chcieliśmy jak najwierniej oddać na ekranie sposób bycia każdego z nich.
MIASTO JEST DLA… ZWIERZĄT
Twórcy Zwierzogrodu szybko zdali sobie sprawę, że wymyślony przez nich świat musi być domem dla wszystkich zwierząt, zarówno tych małych, jak i dużych. – Najmniejsze ryjówki żyją tu pośród nosorożców i słoni – opowiada producent Clark Spencer. – Chcieliśmy zachować rzeczywistą skalę wszystkich zwierząt, co w filmach animowanych rzadko się zdarza. W związku z tym, musieliśmy wymyślić świat skonstruowany tak, aby mogły w nim wygodnie żyć. Operator Nathan Warner dodaje: – Restauracja prowadzona przez słonia musiała być urządzona tak, aby mógł z niej skorzystać królik. Było to źródłem wielu wyzwań.
Scenografowie, technicy i scenarzyści połączyli siły, aby opracować skomplikowaną infrastrukturę miejską, w której małe środki transportu poruszają się wewnątrz większych, a wszelkiego rodzaju przenośniki, rampy, ruchome schody i przejścia tworzą gęstą sieć komunikacyjną. Chomiczówka, część Zwierzogrodu zamieszkiwana przez najmniejsze zwierzaki, to miasto w skali mikro, w pełni dopasowane do potrzeb gryzoni i otoczone wysokim ogrodzeniem, chroniącym mieszkańców przed większymi zwierzętami. Ekipa wybudowała miniaturowe domy Chomiczówki, a następnie fotografowała je w centrum Los Angeles na tle sylwetki miasta, aby porównać obie skale.
Jednocześnie filmowcy musieli wziąć pod uwagę fakt, że różne gatunki mają odmienne potrzeby i zamieszkują inne środowiska. Zwierzogród trzeba było podzielić na dzielnice odzwierciedlające strefy geograficzne. – Każda z nich jest zaprojektowana specjalnie dla konkretnej grupy zwierząt – wyjaśnia reżyser Byron Howard. – Wygląd, klimat i całe otoczenie danej dzielnicy są wzorowane na siedlisku niezbędnym tej grupie do życia. Umieszczając wszystkie te rodzaje siedlisk i zwierząt w jednym mieście niczym w wielkim tyglu, tworzymy między nimi nowe relacje nieistniejące w rzeczywistości.
Kierownik artystyczny David Goetz twierdzi, że filmowcy projektujący miasto musieli zacząć myśleć jak zwierzęta. – Zwierzogród jest miastem zbudowanym przez jego mieszkańców, czyli zwierzęta, a nie przez ludzi. Zastosowaliśmy naturalne, organiczne kształty dające zaskakujące efekty. Gdyby wielbłąd dysponował taką samą wiedzą i technologią, co my, ludzie, jak zaprojektowałby Starą Saharę? Co niedźwiedź polarny umieściłby w Tundrówce? Ale oprócz tego dodaliśmy też elementy znane widzom, aby wywołać wrażenie prawdziwej metropolii.
Scenografowie czerpali inspirację przede wszystkim z miast takich jak Nowy Jork czy Londyn, ale łączyli je również z motywami z całego świata ludzi i zwierząt. Na przykład centrum Starej Sahary zostało zainspirowane Monte Carlo i Dubajem. Ze względu na upały większość mieszkańców pustyni prowadzi nocny tryb życia, więc Stara Sahara stała się dzielnicą nocnych rozrywek, z kasynami i wielkim hotelem w kształcie palmy. Ponieważ naturalny klimat Zwierzogrodu przypomina warunki panujące na południu Kalifornii, w poszczególnych dzielnicach stworzono sztuczny klimat z myślą o różnych grupach mieszkańców. Decyzja o umieszczeniu stref krańcowo odmiennych obok siebie została oparta na solidnych podstawach. Jak mówi Goetz: – Zadaliśmy sobie pytanie: „Jak można umieścić obok siebie tundrę i pustynię?”.Odpowiedź jest bardzo prosta. Trzeba zbudować ogromną ścianę klimatyzatorów oddzielającą dwie strefy. I tak jak w klimatyzatorach, które znamy, z jednej strony wydmuchiwane jest zimne powietrze chłodzące Tundrówkę, a z drugiej gorące ogrzewające Starą Saharę. Z kolei za klimat dzielnicy Las Padas odpowiadają setki ogromnych, jaskrawozielonych sztucznych drzew czerpiących wodę z rzeki i zamieniających ją w parę. W ten sposób uzyskuje się odpowiednią wilgotność powietrza niezbędną dla tutejszych mieszkańców.
W ZWIERZOGRODZIE KAŻDY MOŻE BYĆ,
KIM CHCE
Początkowo filmowcy chcieli stworzyć po prostu śmieszny film o zwierzakach, jednak wkrótce zorientowali się, że mają okazję, by opowiedzieć o czymś ważnym. Badania nad zachowaniami zwierząt doprowadziły ich do napisania scenariusza o stereotypach i uprzedzeniach. – Zwierzogród to zasadniczo film o dwójce kumpli – wyjaśnia reżyser Rich Moore. – Judy i Nick – królik i lis – są naturalnymi wrogami z definicji. Dlatego początkowo nie dogadują się najlepiej. Wchodzą we wzajemną relację z pewnymi wyobrażeniami na swój temat, przy czym te stereotypy nie są oparte na faktach.
Jak mówi główna scenarzystka Josie Trinidad, punktem wyjścia dla filmowców stał się konflikt między drapieżnikami a roślinożercami i jego wpływ na życie zwierzogrodzkiej wspólnoty. Główny scenarzysta Jim Reardon dodaje, że twórcy poświęcili wiele uwagi odpowiedniej prezentacji poważnych tematów: – Wykorzystaliśmy oczekiwania widzów wobec pewnych zwierząt i relacji między nimi – między królikiem i lisem czy lwem i jagnięciem – i odwróciliśmy je o 180 stopni. To było kluczowe dla całego filmu – wyszliśmy od tego, co widzowie „wiedzą” o świecie zwierząt i wykorzystaliśmy to jako forum do prześwietlania stereotypów. – Rozmawialiśmy ze wspaniałą specjalistką od uprzedzeń, dr Shatki Butler – wyjaśnia producent Clark Spencer – która powiedziała, że trudno jest być uprzedzonym wobec kogoś, kogo się pozna. Ta fundamentalna teza pięknie wkomponowała się w naszą historię o króliku i lisie."
KTO JEST KIM W ZWIERZOGRODZIE
Judy Hops pochodzi z rodziny od pokoleń zajmującej się uprawą marchwi, jednak odrzuca to dziedzictwo i postanawia obrać inną drogę. Pragnie zostać pierwszym królikiem w szeregach miejskiej policji i wytrwale dąży do spełnienia tego marzenia. Naprawdę bierze sobie do serca motto miasta: „W Zwierzogrodzie każdy może być tym, kim zechce”. Nieco naiwna i pełna zapału niepoprawna optymistka potrafi być także twarda, uparta. Nigdy się nie poddaje, jest wysportowana i sprawna fizycznie. Ma też silne rozwinięte poczucie sprawiedliwości. Zawsze staje po stronie słabszych i nie toleruje tyranii silniejszych.
Nick Bajer to niezwykle czarujący i bardzo chytry lis. Żyje z drobnych przekrętów, jest wygadany i ma swoje zdanie na każdy temat. Jest cyniczny i niezwykle pragmatyczny, naśmiewa się z naiwności i optymizmu Judy. Nie wierzy w motto Zwierzogrodu. Uważa, że zwierzęta się nie zmieniają, każdy jest sobą i sobą pozostanie. w głębi duszy żywi przekonanie, że nikt mu nigdy nie zaufa, ponieważ jest lisem.
Komendant Bogo jest szefem zwierzogrodzkiej policji. Ten twardo stąpający po ziemi bawół afrykański waży niemal tonę i ma równie ciężki charakter. Niechętnym okiem patrzy na przyjęcie Judy Hops w szeregi stróżów prawa, zdominowane przez gruboskórne nosorożce, słonie i hipopotamy. Traktuje młodą policjantkę jak zło konieczne. Zamiast przydzielić jej ważne zadanie, wyznacza ją do wypisywania mandatów za złe parkowanie.
Pazurian Clawhauser to najbardziej czarujący gepard w całej zwierzogrodzkiej policji. Rozbrajający grubasek najbardziej na świecie kocha piosenkarkę Gazellę… i pączki. Jak również cukierki i batoniki. Cały czas coś przeżuwa. Zza swojego biurka wita wszystkich ciepłym uśmiechem i wyciąga pomocną dłoń – zazwyczaj pokrytą lukrem. To miły, ciepły gość, nieuleczalny optymista, który od razu zaprzyjaźnia się z Judy. Jest jej pierwszym znajomym w mieście.
ZWIERZOGRÓD - DODATKI BLU-RAY 3D™, BLU-RAY™ I DVD
Animowana komedia sensacyjna Zwierzogród, rewelacyjna historia o zwierzakach spełniających swe marzenia i ambicje w wielkim mieście zadebiutuje na Blu-ray 3D™, Blu-ray™ i DVD w ofercie Galapagos Films już 20 czerwca! Na płytach znalazły się także atrakcyjne materiały dodatkowe:
WYDANIE BLU-RAY 3D™ i BLU-RAY™:
- Rekonesans: Przygoda z życia wzięta
- Geneza zwierzęcej opowieści
- Zoologia przy okrągłym stole
- Muzyka filmowa
- Tajne akta zwierzogrodzkiej policji
- Teledysk Try everything
- Bohaterowie drugiego planu
- Sceny usunięte: Alternatywny początek filmu
- Dziki park rozrywki
- Hops tęskni za domem
- Dżambolody: alternatywna scena, Mieszkanie Hops, Obroża
- Zwiastuny
A na koniec, nie zapomnijcie o zbliżającej się premierze ;)
Link do oryginalnej wiadomości: Galapagos Films
No i cóż zrobić, muszę kupić odtwarzacz i płytę! :D
OdpowiedzUsuńnajlepsza okładka: dvd
OdpowiedzUsuńale chyba wezme tą od empika.
Jak dla mnie, podstawowa okładka DVD jest najsłabsza. Okładka wersji z Empiku jest lepsza, ale to tak na prawdę okładka Blu-Ray, wersji Ultimate ;)
Usuń