mnie nie widać! yay!

piątek, 17 czerwca 2016

Zaraz...to ja mam ogon? #12 Kotowate


Kotowate

Wiem, nudą powiewa w tej serii ale obiecuję, nie zostało wiele. I planuję mały ciekawszy przerywnik pod postacią następnego posta. Poza tym, dzisiaj kotowate moi drodzy!
Wśród kotowatych mamy 36 gatunków, w tym kota domowego. Bez względu czy duże, czy małe wszystkie koty mają wiele wspólnych cech: są mięsożerne, mają silny instynkt łowcy i wszystkiego uczą się od matki. Z natury kotowate to zwierzęta nocne – mają lustrzaną błonkę na spodzie siatkówki. To ona odpowiada za efekt „kociego oka”. Kolejna wspólna cecha to możliwość chowania i wysuwania pazurów (jak wiemy, psowate  tego nie potrafią).


Życie w pojedynkę

Większość gatunków kotów, poza lwami, prowadzi samotny tryb życia. Wyjątkiem jest czas godów.
Więc sprawa postawiona w sposób prosty- towarzystwo jest tobie zbędne, jesteś samotnikiem w pełni tego słowa znaczenia. Idziesz na spacer? Koniecznie sam. Wycieczka w góry? Pełnie relaksu osiągasz samotnie zjednoczony z naturą. Myślę, że wielu introwertyków znajdzie się wśród kotowatych, po męczących spotkaniach towarzyskich wypoczywasz delektując się chwilami gdy nikt niczego od ciebie nie chce.  Rozwalasz się w pokoju błogosławiąc chwilę gdy nie musisz się odzywać.

Duże koteczki

Wśród niech znajdujemy 5 dobrze znanych gatunków:

  • Lwa
  • Jaguara
  • Lamparta
  • Panterę śnieżną
  • Tygrysa


Czym wyróżniają się duże koty? (oprócz w domyśle rozmiarem? :P) Ano tym, że są to koty ryczące, które głośno „mruczą” dzięki wibrującej chrząstce u nasady języka (małe koty mają w tym miejscu kość).


Mimo swojego introwertyzmu, nie można określić cię mianem człowieka słabego, bez zdania, milczącego. Prawda jest taka, że niewielu jest w stanie podważyć twój autorytet. Dobrze radzisz sobie rozporządzaniem, byłby z ciebie nie zgorszy szef. Ekstrawertycy mają to do siebie, że zwykle są otwarci na innych ludzi, ich problemy i są empatyczni. Ty raczej niestrudzenie prowadzisz innych ku wyznaczonym celom, nie bawiąc się w czułe rozmowy.

Mruczki

Koty małe, co ciekawe nie są w istocie małe, wśród nich mamy 2 koty wielkości lamparta. Są nimi gepard i puma. Łatwiej było by je określić mianem kotów nie ryczących, ponieważ ta umiejętność u nich zniwelowana. U kotów dużych krtań i czaszka są połączone chrząstką, mocną elastyczną tkanką, która wibrując wywołuje ryk. U małych kotów nie jest to możliwe, chrząstka jest kością co pozwala najwyżej na słabe zawycie i mruczenie. Oprócz wymienionych powyżej małych kotów, wymienię kilka bardziej znanych jak: ryś, żbik, kodkod, puma, ocelot, margaj, jaguarundi, kot bęgalski, kot błotny, taraj, manul, kot rdzawy,kot zatokowy, kot marmurkowy, kot tybetański, kot kusy, mormi, kot arabski, karakal, serwal, kot złoty, kot czarnołapy i kilka innych.



Przejrzyj gatunki kotów małych wiedząc, że nie jesteś tak energiczny jak koty ryczące. Twój głos nie rozbrzmiewa w pierwszych szeregach. Zwyczajnie nie masz ochoty mieszać się w takie sprawy. Żyć wygodnie bez obowiązków samotnie – raj. Nie wybijasz się ponad innych. Sam jednak masz spore poczucie własnej wartości, często zdarza ci się patrzeć na innych z góry. W milczeniu zachowujesz uwagi dla siebie, bynajmniej żeby nie zranić innych. Nie czujesz potrzeby dzielenia się własnymi uczuciami.

W kulturze kotowate zawsze były bardziej niezależne, tajemnicze, intrygujące niż psowate, do których tak często są porównywane jeśli myślimy o zwierzętach domowych. Na pewno znajdziemy obrońców jednych i drugich, nawet na tym blogu. Koty mimo krwiożerczych zapędów, silnych instynktów są leniwe. Duże koty wiedząc że nie mają naturalnych wrogów wylegują się przesypiając większość dobry. W kocie cechy wpiszmy także zaradność, samodzielność, niezależność i co by nie mówić, grację. Tyle.


20 komentarzy:

  1. Mruczki doskonale wpisują się w mój charakter. może byłbym gepardem, lubię gepardy, a należą do kotów małych jak czytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Komentarz dla statystyk nr 6 + ciekawostka, Lisy śpią około 9-10 godzin na dobę. :3 Chciałbym być lisem ;_;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koty domowe śpią od 12-16h na dobę, to dopiero sielanka. Micha, człowiek-sługa miziacz/drapak. I wygrzewanie się na parapecie łapiąc słońce. Żyć nie umierać.

      Usuń
  3. 1. Nazwa rodzajowa geparda (Acinonyx) oznacza po grecku ,,nieruchomy pazur”. Możliwość chowania pazurów nie jest cechą wspólną wszystkich kotowatych.
    2. Gepard jest zdecydowanie mniejszy od lamparta, ma delikatniejszą budowę. Puma jest od niego większa, ona ewentualnie może dorównać temu drugiemu.
    3. Co masz na myśli, pisząc pantera? Jest to synonim słowa lampart, tym samym nie może być zaliczana do małych kotów. Są jeszcze pantera mglista i sundajska, ale one są mniejsze od na przykład rysia.
    4. Wymieniasz dwa razy żbika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czujna jak zawsze. Poprawione. Gepard jest wyjątkiem potwierdzającym regułę, prawda? Eh, pogrążam się. A fakt barku umiejętności wysuwania pazurów przez gepardy jest mi znany. Umknęło mi to jednak przy pisaniu.

      Usuń
  4. To wcale nie jest nudna seria! Wręcz przeciwnie. :)
    Zaciekawiłaś mnie z tym połączeniem krtani i czaszki. W życiu bym nie wpadł, że to tutaj należy doszukiwać się cechy odpowiedzialnej za ryk lub jego brak.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za ten post. Chociaż na chwilę mogłem się oderwać od pisania pracy dyplomowej. Ale czy przypadkiem słowo "twój" nawet w środku zdania nie piszemy dużą literą? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem, słowa takie jak "ciebie" i "twój" piszemy wielką literą tylko w listach.

      Usuń
    2. Mnie uczono, że tak jak mówisz oraz zawsze wtedy kiedy jest to skierowane pośrednio lub bezpośrednio do drugiej osoby. Używane do wyrażania szacunku jaki masz do odbiorcy :)

      Usuń
    3. I cieplej się na sercu zrobiło. Dziękuję. No właśnie uparcie piszę takie zwroty dużymi literami, jako wyraz szacunku i uprzejmości do osoby do której się zwracam. Jednak jak pisze mój przedmówca, taka forma jest dopuszczana tylko w listach. Zwyczaj wyplewiony przez Rariti, całe życie człowiek się uczy.(nawet jeśli to nie poprawne, wciąż uważam to za miłe z drugiej strony, gdy użyje dużej litery :p)

      Usuń
    4. Więc i ja już się nie będę o to czepiał :) Ale zawsze będę z tej formy korzystał. Tego się nie wyrzeknę :D

      Usuń
    5. Mnie właśnie uczono, że zwroty grzecznościowe wielkimi litera zaczyna się tylko w listach. Ale prawdę mówiąc takie rzeczy omawiane są w podstawówce, a kto by myślał 10 lat temu o poradach dla blogerów. Język się zmienia, dlatego sprawdziłam: pani profesor z UW uważa, że wskazane jest używanie wielkich liter jako wyraz szacunku, choć nie mówi też wprost, że inny zapis jest błędny.
      http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Pisownia-zwrotow-grzecznosciowych-na-stronach-internetowych;16681.html
      Wychodzi więc na to, że się myliłam, przepraszam. Używaj sobie wielkich liter ile chcesz ;) Ja zostanę przy małych, bo jakoś mam poczucie pewnej sztuczności przy innym zapisie.

      Usuń
    6. No właśnie ja też pisałem kiedyś tylko małą literą, a że w technikum i teraz na studiach się strasznie o to czepiali, bo coś tam coś tam. Ok 2 lata temu uznałem, że mam to gdzieś ale lepiej wygląda z dużej :)

      Usuń
  6. Ja tam lubię tę serię, nie rozumiem o co wam chodzi XD
    Ciągle zastanawiam się jakim gatunkiem jest ten kociak z radiem, który był na przedstawieniu na początku filmu. Ja przypuszczam, że to młody żbik lub kot domowy, chociaż tego drugiego typu zwierząt raczej w Zwierzogrodzie zobaczyć nie można.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nazywa się Bobby Catmull, miał być rysiem rudym (bobcat), stąd imię. Jednak okazało się, że nie ma czasu na stworzenie kolejnego gatunku i został pumą.

      Usuń
  7. Zdecydowanie jak bym żyła w Zootopii to byłabym kotem, ten opis idealnie pasuje do mojego charakteru.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli mamy kociaka to naprawdę bardzo ważne jest to, aby go dobrze wychować. Mi spodobał się wpis o kociakach w https://business24h.pl/jak-wprowadzic-kota-do-uporzadkowanego-domowego-zycia/ i jestem zdania, że z pewnością wielu z nas również tak twierdzi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Moim zdaniem koty są bardzo fajnymi zwierzakami i z pewnością warto jest je mieć u siebie w mieszkaniu. Jak również napisano o nich w https://www.sucha24.pl/wydarzenia/powiat/item/15878 i ja uważam,iż takie pupile są po prostu słodkie. W takiej sytuacji ja również rozważam teraz aby wziąć jeszcze kolejnego kociaka do siebie do domu.

    OdpowiedzUsuń