mnie nie widać! yay!

środa, 29 czerwca 2016

Zaraz... to ja mam ogon? #13 Psowate


Psowate

Fanfary, tak to ostatni post z tej serii, wooo! *lecą pomidory* W dodatku toć to chyba najsympatyczniejsza rodzina drapieżników, psowate.

Po kolei, zacznijmy od historii. Mniej więcej w okresie mioceńskim, pojawił się Tomarctos, ssak podobny do wilka, polujący w sforach, o zębach które przypominały już dość wyraźnie kształtem zęby psa. W okresie pliocenskim a dokładniej w jego końcu, czyli 2 mln lat temu, istniały już mięsożerne ssaki będące bezpośrednimi przodkami współczesnych ssaków drapieżnych, w tym także rodziny psowatych do której należą szakale, lisy, wilki, hieny (i psy domowe).

Ciekawy fakt? Szkielet psa i człowieka jest bardzo podobny, jedną z większych różnic to brak obojczyka u psa. Kły psa są przystosowane do gryzienia mięsa, potrzebne są im długie kły aby mocno pochwycić zdobycz i przytrzymać. Jak ostatnio wspominałam, psie pazury nie są wysuwane i wciągane.


Wyję do księżyca i gonię ogon

Zachowania psów? Dominujący pies stara wyglądać się na jak największego, podnosi uszy i ogon najwyżej jak się da. Jednym słowem, lubisz podkreślać na różne sposoby swoją wyższość, jeśli czujesz się liderem grupy.  Lubisz być tym fajnym, który już samym ubiorem pokazuje swoją pewność siebie. Ale jak piszę, to domena lidera. Alfy.

Zazwyczaj nie lubisz być sam, nie to że sobie nie poradzisz, ale pewniej czujesz się w sprawdzonej grupie. Macie w bandzie tego wygadanego, co właśnie zawsze wszędzie pcha się pierwszy. Każdy w grupie jest inny, bo też ma inne zadanie. Twoje nastawienie do życia jest zgoła inne niż kota. Bardzo łatwo się ekscytujesz, okazujesz to,  umiesz sprawić że innym udziela się twój humor. Kiedy kot cicho w milczeniu przeżywa własne problemy, po Tobie zawsze widać co Ci w duszy gra. Często spotykasz się z pytaniami „Czy wszystko w porządku?”, nawet kiedy sobie tego nie życzysz. Twoja mimika bardzo uzewnętrznia emocje, nawet te którymi nie chcesz się dzielić.


Nie lubisz braku działania. Sport, hobby, wycieczka, nowa gra, wkręcenie się w coś nowego. Cokolwiek. Potrzebujesz zająć umysł, nie potrafisz jak kot leżeć i myśleć nad sensem życia. On dużo myśli, ty też ale swoje myśli wdrążasz w życie.  Emocje często są problematyczne, czujesz ich nadmiar, musisz szukać ich upustu.

Często trochę gonisz za marzeniami, nie szukasz najłatwiejszej drogi bo droga do celu też jest dla Ciebie istotna. Kot stwierdzi, że postępujesz głupio, a ty zwyczajnie czujesz radość choćby z samej gonitwy za zdobyczą.



No dobrze, to byłoby ogólnie. Jednak ze względu na obecność lisa jako głównego bohatera Zootopii wstyd byłoby nie napisać o tych zwierzętach, zwłaszcza, że na tle psowatych mają trochę inne podejście do życia. Biotopem (czyli miejscem gdzie występuje, zamieszkuje) lisa są lasy, pola, łąki. Ulubionym jego siedliskiem są małe lasy śródpolne. Ale najistotniejsze: lis prowadzi życie samotne, łączenie w pary jest raczej sezonowe (chociaż obserwowano już wielokrotnie udział samca w karmieniu nie tylko samicy, ale i młodych w pierwszych tygodniach życia – całkiem to ładnie o nich świadczy) Więc mamy wytłumaczenie czemu Nick trzyma się sam jako lis rudy. To, że kumpluje się z fenkiem pustynnym to inna sprawa, zresztą taka znajomość raczej na wzgląd na interesy. Kolejny interesujący fakt:  Fenki mają łagodne usposobienie i łatwo je oswoić. Słyszałeś to Finnick? Robisz to źle.


Ah te podsumowania

Tyle jeżeli chodzi o zwierzęta żyjące w Zootopii. I jak? Wybrane coś? Jeszcze nie? Spokojnie, mam tu dla was coś ciekawego. Zapraszam tutaj. Bardzo przyjemny test, z ładnie rozwiniętymi opisami osobowości. Jest to chwila, a czasem samemu o sobie się czegoś dowiecie. Wiadomo, każdy jest indywidualną jednostką ale wszyscy mamy jakieś wspólne tendencje.

U mnie to INTP. Coś w tym jest, choć nie zgodzę się z własną ponadprzeciętną indywidualnością, nie przesadzajmy. Tak jak i faktu że każdy z tej osobowości automatycznie to geniusz, nah. Zwierza jeszcze nie wybrałam, może zrobimy post podsumowujący gdzie podejmiemy ostateczną decyzję? Dajcie znać jakie macie wyniki, na zachętę, nie da się tego oblać. :v

Wstrzymajcie konie!

Mała aktualizacja wynikająca z nieporozumienia. W wyniku braku czasu Rarity nie była w stanie publikować na zmianę ze mną postów dotyczących zwierząt w Zootopii, wyszłam z założenia, że swoją część zrealizowała, więc głupia sytuacja wyszła. Wybaczcie. Ale nie ma tego złego co na dobre by nie wyszło! Pojawią się nowe opcje jeśli do tej pory nie macie żadnych typów swej zoosotny. A podsumowanie przyjdzie z czasem. Niekoniecznie w moim wydaniu.

21 komentarzy:

  1. Ponieważ ja od dawna interesuję się tym tematem, dumnie mówię: INTJ!
    Choć mój typ jest uznawany za pełen wewnętrznych sprzeczności (nie pamiętam już, dlaczego), to mi to nie przeszkadza. Trochę szkoda, że występuje tak rzadko. (ale nie najrzadziej. Na tej stronie jest błąd! Najrzadszym typem jest INFJ)
    Moimi podobnymi typami są INTP, ENTJ i ENTP. Ktoś z was jest którymś? Pewnie się dobrze zrozumiemy. ;)
    Zrobiłam sobie teraz ten test i faktycznie, wyszedł mi INTJ.
    Ekstrawertyk 7% - 93% Introwertyk
    Intuicyjny 62% - 38% Realistyczny
    Kierujący się logiką 91% - 9% Kierujący się zasadami
    Planujący 100% - 0% Poszukujący
    No to jest piękne...
    Asertywny 40% - 60% Czujny

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmmm ... dlaczego wilki wymienione są dwa razy?
    Psowate mają jeszcze jedną kość, która odróżnia ich od ludzi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź na drugim obrazku :D Poprawiam, dzięki za czujność.

      Usuń
  3. W sumie, jak na psowate to ciut krótki ten tekst ...
    O lisach sam bym coś chętnie naskrobał ... od ponad 20 stu lat, lis pospolity występuje również w miastach, tzw. urban fox (także w Polsce,np. w Warszawie, w Krakowie czy we Wrocławiu)w UK lisy miejskie pojawiły się już po II Wojnie światowej, obecnie jest ich sporo w Londynie czy w Oksfordzie, mają nawet własne organizacje, jak NFWS (National Fox Welfare Society), które pomagają tym zwierzętom. Lis jest obecnie najbardziej znienawidzonym drapieżnikiem, ze względu na swoją dużą liczebność, łatwość w przystosowaniu się do zmiennych warunków środowiskowych i przyrodniczych, oraz żywieniowy oportunizm. Lis jest oskarżany o załamanie się populacji tzw. drobnej zwierzyny i ptactwa gniazdującego na ziemi (inne przyczyny, jak zmiany środowiskowe, zanik siedlisk naturalnych, brak pożywienia, miedz, liczne choroby, eksploatacja przez człowieka, itp. nie są tak łatwe aby podjąć z nimi walkę, jak wystrzelanie lisów)i są, niestety bardzo liczne grupy osób, które chciałyby lisa wytępić nawet doszczętnie 9wraz z ptactwem drapieżnym) i mam nadzieje, że "Zootopia" ociepli trochę stereotypowy i nadszarpnięty wizerunek tego najpopularniejszego dzikiego psowatego w Polsce.
    P.S; lis pospolity też bardzo łatwo się oswaja - wiem, bo przez lata zajmowałem się tym tematem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze możesz napisać posta poświęconego tym zwierzętom. Cel tej serii był taki aby ogólnie zapoznać się niejako ze zwierzętami żyjącymi w Zootopii, zarysem zachowań rzędów. I tak się nieziemsko przedłużyło, bo rzędy miejscami rozstrzeliłam na rodziny. Gdyby przyszłoby mi tak szczegółowo potraktować jak Ty lisy, każdy zwierzę z osobna, od jeża, surykatki do piżmowołu to wyszłaby kolejna część Zootopii, w której okazuje się że są gady, ptaki i zaczynamy od nowa :v (btw. gdyby były gady to wybór dla mnie byłby banalny)

      Usuń
    2. każde* (nabijam komenty, ha)

      Usuń
    3. Kiranio, zerknij na swojego facebooka. ;)

      Usuń
    4. Heh, może i się skuszę na jakiś tekst o lisach ;)

      Usuń
  4. To... To jest doprawdy genialne! Z reguły jestem dość sceptycznie nastawiona do testów tego typu, ale czytam wynik i... I wszystko się zgadza!
    Moim typem osobowości okazuje INFJ.
    Ekstrawertyk 17% - 83% Introwertyk
    Intuicyjny 92% - 8% Realistyczny
    Kierując się logiką 1% - 99% Kierujący się zasadami
    Planujący 80% - 20% Poszukujący
    Asertywny 3% - 97% Czujny
    Chociaż... Po bardzo wnikliwym przeczytaniu całości dochodzę do wniosku, że chyba aż tak idealna to nie jestem =P Zdarza mi się być egoistyczną czy wredną, ale... Nie mniej z wyniku jestem bardzo zadowolona ^^

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobiłem test i jestem INTJ. To się zgadza z moim charakterem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrowienia od osoby tego samego typu ;D
      - Kamikdwa

      Usuń
  6. Zwykle nie rozwiązuję takich testów uważając je z góry za stratę czasu ale skoro mamy wakacje to pomyślałem: "A strzele se ten test. Co mi szkodzi?". Wyszło mi ISFJ - Defender :p
    Ekstrawertyk 22% - Introwertyk 78%
    Intuicyjny 37% - Realistyczny 63%
    Kierujący się logiką 28% - Kierujący się zasadami 72%
    Planujący 78% - Poszukujący 22%
    Asertywny 21% - Czujny 79%
    I tyle jeśli chodzi o moją asertywność :D Praktycznie wszystko się zgadza...

    OdpowiedzUsuń
  7. Hieny należą do hienowatych, nie psowatych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Heh, mi wyszedł "rzecznik":

    (INFJ-t)
    ekstrawertyk 39% - Introwertyk 61%
    Intuicyjny 63% - Realistyczny 37%
    Kierujący się logiką 34% - Kierujący się zasadami 66%
    Planujący 58% - Poszukujący 42%
    Asertywny 46% - Czujny 54%

    OdpowiedzUsuń
  9. Robiłam takie testy wiele razy i zawsze wychodziło mi INTP. Kirania - pjona! Teraz tylko znaleźć odpowiednie zwierzę do tego typu...
    Zauważyłam, że dużo tu introwertyków. Ale co się dziwić, oni chyba częściej mają dziwne zainteresowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. *klask* A zgadzasz się ze wszystkim czy wybiórczo? Mnie tylko nie leży robienie z nas takich wielkich indywidualności, gdyby tak było odbijało by się w szkole, w życiu, a wcale nigdy nie lśnię jako ta najbłyskotliwsza :P Alee co do snucia teorii, nadmiernego rozmyślania o najdrobniejszych pierdołach jak działają, nie kończenia własnych myśli, tego że pewne kwestie dużo logiczniej i lepiej brzmią w głowie, dyskusje prowadzone z samym sobą, strach przed odrzuceniem inwencji przez ludzi z którymi się nimi dzielę, nienawiść do rozmów z obcymi ludźmi z którymi nie czuję żadnej żyłki porozumienia, trzymania się stałego towarzystwa...jak najbardziej! Aż strach ile o Tobie wie internet :v

      Powiem wam tak, super że się dzielicie wynikami, to daje spory wgląd w wasze cechy, możemy spróbować dopasować zwierzęta do typów osobowości, mogłoby coś z tego wyjść. Osobiście nie mam jeszcze typów.

      Usuń
    2. Wiesz co...

      Zgadzam się z większością, choć to robienie z nas takich indywidualności... no niby mam te wysokie średnie, powygrywane olimpiady itp., ale czasem odnoszę wrażenie, że jestem najbardziej nieogarniętą osobą na świecie :P .

      Usuń
  10. "POŚREDNIK"(INFP-T)
    Jestem jak Johnny Depp B|

    OdpowiedzUsuń
  11. "Animator"
    ESFP-A

    Hmm, ciekawe.

    OdpowiedzUsuń